zdrave.bg
Остеопороза
»рискови фактори
рискови факториФакторите, които влияят върху костната маса, определят и кои са рисковите групи за развитие на остеопороза.

Установените фактори, които увеличават риска от остеопороза са:

• ниско тегло и ръст;
• фамилна обремененост;
• непълноценно хранене;
• злоупотреба с алкохол;
• прекомерна консумация на кафе;
• заседнал начин на живот.

Допълнителни фактори, които значително увеличават риска, са:

• продължително лечение с кортикостероиди;
• дълготрайни хормонални смущения;
• естествено настъпила менопауза;
• преждевременно настъпила менопауза, както и изкуствена менопауза след отстраняване на яичниците.

От особено значение за развитето на остеопороза са преждевременно настъпилата менопауза (преди 45 г.) и оперативното отстраняване на яйчниците при различни гинекологични операции. Например след кастрация (оперативно отстраняване на яйчниците) костната загуба може да достигне до 15% за 2 години, докато при естествено настъпила менопауза тя е 3-5%.

Много изследвания показват, че рискът за остеопороза е по-голям при европеидната и азиатската раси. Предполага се, че тези расови различия се дължат на генетично предопределени характеристики на тялото – размери, структура, костен метаболизъм (обмяна на веществата в костите).

Фамилни проучвания също демонстрират ролята на генетичните фактори за предопределяне на костната маса. Дъщерите и родствениците на жени с остеопороза имат по-ниска костна маса в сравнение с децата и родствениците на жени без остеопороза.

Начинът на живот и навиците също оказват влияние върху костната маса. Тютюнопушенето, високата употреба на алкохол и кофеин са свързани с намаляване на костната маса и повишен риск за фрактура на бедрената кост. Много проучвания показват, че жените-пушачки имат по-ниска костна маса от непушачките и двойно повишен риск за фрактура на бедрената шийка. Консумацията на алкохол – 300 или повече мл за седмица, е свързана с ниска костна маса и повишен риск...




 
изпишете търсеното на латиница
 
20 мита за начините на отслабване
Много от най-популярните диети всъщност се отхвърлят от науката.
Има храни, които “изгарят” мазнините
Някои продукти доказано не само не прибавят допълнителни килограми, но и изгарят излишните мазнини.
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.