zdrave.bg
Остеопороза
»калций и витамин D
калций и витамин DКръвта, сърцето, бъбреците, мускулната, нервната, хормоналната и храносмилателна система зависят от определения калциев баланс в организма.

Когато калция се движи между флуидите (телесните течности) и клетките, той помага за контролирането на различните телесни системи. Например централната нервна система зависи от достатъчното ниво на калций, защото само така се запазва нормалното функциониране на нервите. А те от своя страна, за да изпълнят определена функция, изпращат нервни импулси до определена част на тялото.

Например, когато човек иска да свие ръката си, нервен импулс от мозъка по съответния нерв стига до мускула, свиващ ръката. Ако нивата на калций останат дълго ниски, нервите стават свръхвъзбудени и мускулите навлизат в спазъм.

Липсата на калций влияе не само върху скелетните мускули и нервите. Този минерал също има задълбочен директен ефект върху гладката мускулатура и особено върху сърцето. Той е директно свързан с работата на сърдечния мускул, като влияе на напрежението в сърдечните стени (а те на свой ред влияят върху способността на сърцето да изпомпва кръв).

Бедно на въглехидрати и богато на белтъци хранене води до увеличаване киселинността на кръвта, което потиска клетките, изграждащи костите. Доказано е, че след менопаузата вегетарианките имат по-здрава костна система от жените, които ядат много месо, богато на протеини.

Кофеинът, солта, тютюнът и стресът са сред най-вредните фактори за заболяване от остеопороза.

Прясното мляко е добър източник на белтъчини с високо качество и на най-лесно усвоимия калций. То съдържа фосфор, известни количества от много други минерали, но е бедно на желязо. В млякото може да се открие и целият спектър на витамините, като най-голямо е значението му като доставчик на витамин В2. Всички проучвания показват, че недостатъчният прием на мляко и млечни продукти е свързан с недостатъчен внос на калций и витамин В2а.

Витамин Д осигурява доброто усвояване на калция...



следва: хранене

 
изпишете търсеното на латиница
 
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
20 мита за начините на отслабване
Много от най-популярните диети всъщност се отхвърлят от науката.
Одобрявате ли въвеждането на т.нар. данък вредни храни?
  •  Да, напълно - така трябва! Това е правилният път за ограничаване на наистина вредните храни.
  •  Поначало замисълът е добър, но конкретната концепция и предложеният начин на прилагане ме карат да се колебая.
  •  Пълна глупост! Просто още един опит да се измисли нов данък, с който да се пълни хазната.