zdrave.bg
Холестерол
»колко е прекалено много
колко е прекалено многоВсеки човек на възраст над 20 г. трябва да проверява нивото на холестерола си веднъж на 5 г.

Когато се изследвате, лекарят ви трябва да назначи изследване за нивото на общия и HDL-холестерола или така наречения “липиден профил” или липопротеинен анализ, който ще измери LDL, HDL и общия холестерол. Той ще покаже също и нивото на триглицеридите.

Може да се започне с изследване на общия и HDL-холестерола и в зависимост от резултатите, да назначи и изследване поотделно на видовете холестерол.

Общата препоръка е нивото на холестерола да се поддържа под 200. Ето и по-точни стойности:

общ холестерол -- категория
- по-малко от 200 -- желателно ниво
- 200-239 -- на границата
- над 240 -- висок
Нивата на LDL, HDL и триглицеридите също са важни.

Как може да се намали холестерола и съответно – риска от сърдечно заболяване

Няколко съвсем прости промени ще помогнат за намаляването на холестерола:

Консумирайте храни с малко холестерол. Препоръчително е да ограничите средния дневен прием на холестерол под 300 мг. Ако имате сърдечно заболяване - под 200 мг. Може значително да редуцирате приема на холестерол като приемате малко наситени мазнини и избягвате храни, богати на наситени мазнини и холестерол.

Спрете цигарите. Тe намаляват нивата на добрия холестерол.

Бъдете физически активни. Физическите упражнения увеличават нивото на HDL-холестерола (при повечето хора). Дори дейности със средна интензивност, ако се правят всеки ден, могат да помогнат за контролиране на теглото, диабета и високото кръвно налягане (хипертонията). Всички те са рискови фактори за сърдечно заболяване.

Приемайте предписаните ви лекарстват. Понякога промените в храненето и увеличаването на физическата активност не са достатъчни за понижаване на холестерола. Може да се наложи и употребата на медикаменти. Те задължително следва да се изписват от вашия личен лекар или специалист.





 
изпишете търсеното на латиница
 
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
2 прости начина да изчислите натрупаните мазнини
И най-сложната таблица няма да ви даде достатъчно точен ориентир...
25 здравословни храни
Слагайте редовно на трапезата си от тях, за да си осигурите жизненост и дълголетие
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.