zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Захарта и наднорменото тегло: доказателствата се трупат



Захарта и наднорменото тегло: доказателствата се трупат

До 10% от дневните калории трябва да са от захари, смятат учени. В това количество обаче не влиза плодовата захар!.

19 февруари 2013, здраве.bg

Консумацията на по-малко захар се свързва с отслабването, а яденето на повече сладки – с натрупването на излишни килограми. Това е най-общо казано изводът на специалисти след преглед на данните от редица публикувани изследвания по темата.

Обзорът на доказателствата от 30 клинични проучвания и 38 други изследвания подкрепя схващането, че съветът хората да ограничат консумацията на захар, ако искат да се справят с излишното тегло и затлъстяването, е напълно логичен.

Интересен факт, констатиран от групата учени от Нова Зеландия, е, че повишаването и съответно понижаването на употребата на захар в диетата всъщност има идентично влияние върху теглото, но, разбира се, в различна посока. Целта на екипа била да обобщят доказателствата за връзката между диетичните захари и телесното тегло както при децата, така и при възрастните.

В продължение на години различни изследователи са обръщали внимание за съществуването на връзка между приема на твърде много захар – както от храни, така и от напитки, със затлъстяването и последващия по-висок риск от хронични заболявания, включително сърдечни болести и диабет. Резултатите от проведените изследвания обаче често били непълни или дори противоречиви.

От 2003 г. Световната здравна организация препоръчва приема на т.нар. свободна захар (т.е. тази, която е добавена към съответната храна от нейния производител) да се ограничи до 10% от дневните калории. В момента СЗО възнамерява да акцентира върху тази препоръка като допълни данните по нея. Затова и тя е възложила прегледа натрупаните междувременно данни.

Т.нар. свободна захар се дефинира като захарта, добавена към храната от производителя, готвача или крайния потребител, както и онези захари, които са натурално възникнали в плодовия сок, сиропите и меда, при тяхната евентуална преработка.

В някои от оценените изследвания на участниците било казано да понижат приема на захар. Тези, които го направили, успели да отслабнат....

 
добави в:
 
Още по темите:
изследвания    хранене и диети    
 

more news
rss
 
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
Какво ви държи будни
Не е ли сънят първото, което жертвате, когато задачите ви станат твърде много? Ако е така, това е сигнал за тревога...
Има храни, които “изгарят” мазнините
Някои продукти доказано не само не прибавят допълнителни килограми, но и изгарят излишните мазнини.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.