zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Бета каротин: здраве в чиния с разноцветни зеленчуци



Бета каротин: здраве в чиния с разноцветни зеленчуци

Бета каротин се съдържа далеч не само в морковите.

Кои са най-добрите източници на бета каротин и защо е добре да напълним чинията с плодове и зеленчуци?.

4 декември 2012, здраве.bg

Бета каротините са част от семейството на многото ярки вещества, наречени каротиноиди, които придават на храните червен, жълт или оранжев цвят. Тези, оцветени в червено или оранжево, въглеводороди, съдържащи се, както мнозина знаят, в морковите, но всъщност и в другите ярки на цвят зеленчуци, в организма се преобразуват във витамин А, който спомага най-общо за регулирането на растежа на клетките и контрола на имунитета.

Клетките, на които витамин А влияе най-силно, живеят в храносмилателния тракт, в органи като стомаха. Не е случайно, че консумацията на храни, богати на витамин А, алфа каротин и бета каротин, според изследванията намаляват риска от рак на стомаха наполовина. Бета каротинът предпазва и от други видове рак, включително на хранопровода, на черния дроб, на панкреаса, на дебелото черво, на простатата, на яйчниците и на маточната шийка - поради силните си антиоксидантни свойства. Хората с ниска консумация на антиоксиданти в диетата си са изложени на по-сериозен риск от развитие на някои видове рак.

Най-добрите източници на бета каротин са
• тиквите,
• сладките картофи,
• морковите,
• доматите,
• червените чушки,
• аспержите,
• кайсиите,
• мангото,
• портокалите,
• пъпешите,
• папаята,
• динята.

По-малко познатите са спанакът, зелето, зелените листни зеленчуци и, дори да не ни се вярва, замразените смесени плодове и зеленчуци.

Освен че понижава риска от рак, бета каротинът има роля и в други процеси, определящи доброто ни здраве. Той е от полза за намаляване на риска от сърдечни заболявания, висок холестерол, сърдечна недостатъчност и удар.

Един от най-значимите ефекти на бета каротина върху сърдечносъдовото здраве е влиянието му върху холестерола. Като антиоксидант това полезно вещество неутрализира свободните радикали, както водата неутрализира пожара. Свободните радикали...

 
добави в:
 
Още по темите:
55+    превенция    хранене и диети    
 

more news
rss
 
Какво предизвиква депресиите
В повечето случаи причината е комплексна. И все пак...
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
Интуицията може да се развие!
Как да “увеличим звука” на вътрешния си глас?
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.