zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Витамини и антивитамини: двойници и съперници



Витамини и антивитамини: двойници и съперници

Всеки е чувал за витамините – без съмнение! Но колко от вас поне знаят, че съществуват антивитамини?.

18 юни 2012, здраве.bg

... имат своите антиподи – антивитамини. И една от най-модерните тенденции при препоръките за правилно хранене е, за да се постигне пълноценна диета, да се отчитат всички такива възможни конфликти. Например:

• Витамин С: същия, който се съдържа в толкова много пресни плодове и зеленчуци. Достатъчно е да оставим салатата да престои известно време или да извлечем сока от нея и да го оставим в чаша. След няколко часа аскорбиназата вече ще е факт. В крайна сметка поне 50% от витамин С вече няма да го има. Затова общата препоръка е: всичко да се приготвя и изяжда докато е прясно.

• Витамин В1: тиаминът е отговорен за процесите на растеж и развитие, помага за работата на сърцето, нервната и храносмилателната системи. Но всичките му положителни качества се унищожават от тиаминазата. А това вещество се съдържа в много сурови храни- например в сладководната и морска риба, както и в ориза, спанака, картофите, вишните, чая. Затова и фанатичните любители на китайската и особено на японската кухня е добре да знаят, че може да получат дефицит на витамин В1.

• Суровият фасул, както и соята, неутрализират витамин Е. Въобще всички сурови храни по правило съдържат значими количества антивитамини. Внимание! Това в никакъв случай не ги прави вредни!

• Още един и то много популярен антивитамин е със сигурност всекидневие за почти всички – кофеинът. Той пречи на усвояването на витамин С и витамините от група В. За да се намали риска от такъв конфликт е добре чай и кафе да се пие най-малко 1-1 ½ часа след хранене.

• Сродна химична структура имат биотинът (витамин Н) и авидинът. Първият участва дейно в поддържането на здрава стомашно-чревна микрофлора и стабилизира нивото на кръвната захар. Вторият пречи на действието на първия. И двата елемента се съдържат в голямо количество в яйчния жълтък, но авидинът – само в суровото яйце (защото се разрушава при нагряване). Затова при диабет или проблеми с микрофлората в стомаха и червата яйцата трябва да се ядат винаги добре сварени...

 
 
Още по темите:
хранене и диети    любопитно    
 

more news
rss
 
30-те най-полезни храни
или още един опит за рейтинг на най-здравословните продукти
25 здравословни храни
Слагайте редовно на трапезата си от тях, за да си осигурите жизненост и дълголетие
8 съвета за да спите пълноценно
Има доста какво да опитате преди да посегнете към приспивателните...
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.