zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Ксилитол: потенциалните опасности на така модерния и масов подсладител



Ксилитол: потенциалните опасности на така модерния и масов подсладител

Важно е да внимаваме какво количество приемаме от този нов заместител на захарта.

здраве.bg

Виждали ли сте ксилитол на рафтовете в супермаркета? Може би не под формата на подсладител за кафе и чай, но ако се зачетете в етикетите на много храни и особено напитки, ще се окаже, че те съдържат ксилитол. Особено това важи и за дъвките, някои сладкиши, както и за повечето газирани напитки. Това е най-новият заместител на захарта, който постепенно набра популярност. В големи количества обаче той може да е опасен и дори токсичен.

Ксилитолът е натурален подсладител, който става все по-масово използван като заместител на захарта. Той е сравнително по-скъп от останалите изкуствени подсладители, достъпни на пазара.

Ксилитолът е екстракт от дребни горски плодове, зеленчуци, царевични кочани, бреза, гъби. Зъболекарите го препоръчват като заместител на захарта, защото не предизвиква зъбен кариес и заболявания на венците.

Ксилитолът се различава от другите видове натурална захар, защото съдържа само пет въглеродни атома в молекулярната си структура. За сравнение „обикновената” захар съдържа шест. Научни изследвания са доказали, че консумацията на до 50 г ксилитол на ден е безопасна. Надхвърлянето на това количество обаче може да доведе до токсичен ефект в тялото.

Ксилитолът може да се намери в дъвките, бонбоните, шоколадите, бисквитите, вече и под формата на прах или таблетки. Някои видове паста за зъби и вода за усти също съдържат от този подсладител, използван там заради присъщите му антибактериални свойства.

Ксилитолът на вкус е много сходен със захарта. Ако го използваме като подсладител в някоя от горепосочените форми, трябва да внимаваме колко точно консумираме на ден. Макар че препоръчителното безопасно количество е до 50 г, всеки човек може да усети странични ефекти дори след консумацията на далеч по-малко.

Кои са тези странични действия, за които трябва да внимаваме:

- Диария и подуване

Както когато ядем твърде много плодове, така и когато прекалим с ксилитолът, това води до диария и подуване. Този подсладител играе...

 
добави в:
 
Още по темите:
съвети от лекаря    превенция    
 

more news
rss
 
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
Цветя... за здраве
Растенията у дома не само създават красота и уют. Те са и полезни за здравето - както за психиката, така и за физиологията.
6 неочаквано полезни навика
Казвали ли сте си “От утре ставам нов човек!”... , но после нещо не се е получавало...
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.