zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Как въглехидратите се вписват в здравословната диета



Как въглехидратите се вписват в здравословната диета

Добрите въглехидрати не са не водят до напълняване, но са и естествено необходими за организма.

Кои храни, богати на въглехидрати, ще са ни от полза и кои е по-добре да избягваме.

здраве.bg

Въглехидратите все по-често са дума с отрицателен нюанс, особено когато става дума за така нежеланото напълняване. Но да се мисли по такъв начин е неправилно - не всички въглехидрати са лоши. Напротив - в съответното количество и от съответния вид те безспорно имат своето място във всекидневната ни диета.

Всъщност тялото ни задължително се нуждае от въглехидрати, за да функционира правилно. Затова е важно да знаем повече за това какво представляват те и как да различаваме полезните от вредните.

Въглехидратите са тип макронутриенти, които се съдържат в много храни и напитки. Повечето въглехидрати възникват по естествен път – в особено значимо количество в растителните храни - например зърнените култури. Но освен това днешните производители на хранителни продукти добавят въглехидрати към преработените храни, най-често под формата на скорбяла или захар.

Най-основният въглехидрат е молекулата на захарозата, която събира в себе си една или две единици въглерод, водород и кислород. Други въглехидрати съдържат по три или повече единици от същото това „трио”.

Най-често срещаните източници на натурално оформени въглехидрати са плодовете, зеленчуците, млякото, ядките, семената, зърнените и бобовите култури.

Има три основни вида въглехидрати:

Захар: Захарта е най-простата форма на въглехидратите. Тя възниква по естествен път в някои храни като плодовете, зеленчуците, млякото и млечните продукти. Захарта включва плодовата захар (фруктоза), трапезната захар и млечната захар (лактоза).

Скорбяла: Скорбялата се получава от съединяване на единици захар. Възниква натурално в зеленчуците, зърнените продукти и бобовите култури.

Фибри: Фибрите също са съставени от свързани помежду си единици захар. Плодовете, зеленчуците, пълнозърнестите храни и бобовите култури са сред храните, натурално богати на фибри.

Чисти въглехидрати и гликемичен индекс

На някои продукти често виждаме надписи „нисковъглехидратни” или „съдържа...

 
добави в:
 
Още по темите:
съвети от лекаря    хранене и диети    
 
more news
rss
 
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
Има храни, които “изгарят” мазнините
Някои продукти доказано не само не прибавят допълнителни килограми, но и изгарят излишните мазнини.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.