zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Пребиотици и пробиотици



Пребиотици и пробиотици

Отвъд едната буква разлика.

здраве.bg

Срещаме ги все по-често в публикациите – и про- и пре-. Приемаме ги като нещо полезно. Но всъщност, каква е разликата!? Пребиотиците са несмилаеми хранителни фибри, които стимулират растежа на т.нар. добри бактерии, които обитават дебелото черво. За разлика от тях пробиотиците представляват живи бактерии, които са полезни за храносмилателния тракт на човека.

Пребиотици

Пребиотиците произхождат от въглехидрати, наречени олигозахариди - несмилаеми фибри, които преминават по цялата дължина на стомашно-чревния тракт без да се променят, т.е. Без да се усвояват. По време на това преминаване те стимулират растежа и развитието на полезните бактерии в червата.

Олигофруктоза и инулин са само два от многото фруктоолигозахариди, които отговарят на критериите за пребиотици. Пребиотичните фибри са устойчиви на топлинни амплитуди и на повишената киселинност в стомаха, което ги прави перфектната храна за полезните чревни микроорганизми.

Такива несмилаеми фибри можем да открием в най-големи количества в бобовите растения, пълнозърнестите храни и плодовете.

Пребиотиците могат да бъдат приемани също под формата на хранителни добавки или да се добавят допълнително към храните още пир тяхното производство.

Пробиотици

Бактериите в червата могат да бъдат както полезни, така и вредни. В действителност, при здравия организъм „добрите” и „лошите” микроорганизми, населяващи дебелото черво, се намират в динамично равновесие. Полезните потискат растежа и развитието на болестотворните бактерии и гъбички, които могат да причинят диария, запек, инфекции на червата или други части на тялото.

Пробиотиците представляват живи бактерии, които спадат към групата на „добрите”. Най-популярните видове пробиотици са щамове, принадлежащи към семеството на Lactobacillus и Bifidobacter. Безспорно най-добрите естествени източници на пробиотици са киселото мляко, кефира, айрана и други млечнокиселини продукти. Съществуват множество хранителни добавки, които също...

 
добави в:
 
Още по темите:
превенция    хранене и диети    
 
more news
 
8 съвета за да спите пълноценно
Има доста какво да опитате преди да посегнете към приспивателните...
Да станем по-здрави с някои храни
13 съвсем прости рецепти, които ще добавят здраве
4 доказани рецепти за плосък корем
Натрупването на мастна тъкан в областта на корема не е просто естетически дефект.
Одобрявате ли съществуването на вериги аптеки?
  •  Да - цените в тях по правило са по-ниски.
  •  Не - мисля, че те нямат нищо общо с фармацията, а просто гонят само печалбата.
  •  Не обръщам внимание дали аптеката е част от верига или не - интересува ме само ниската цена.
  •  Винаги търся аптека, в която работи истински фармацевт, а не такъв, превърнал се в обикновен продавач. Търся качествена услуга, а не толкова най-ниска цена.
  •  Този въпрос изобщо не ме вълнува.