zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Мазнините: между лошите и добрите



Мазнините: между лошите и добрите

Зехтинът е най-разпространения пример за продукт си високо съдържание на добри мазнини.

здраве.bg

... , фъстъците и фъстъченото масло.

Полиненаситените са преобладващи в:
- житните растения и памучното семе,
- слънчогледът и слънчогледовото олио,
- лененото семе и масло,
- соята,
- морските деликатеси.

Омега-3 мазнините

Когато става въпрос за добри мазнини, на преден план следва да се поставят морските храни. Те съдържат омега-3 мазнините DHA (докозахексаенова киселина) и EPA (ейкозапентаноева киселина), които са особено важни за развитието на нервната система при децата и поддържането на добро общо състояние на сърцето.

Най-значимите ползи от омега-3 мазнините са, че те:
- намаляват нивата на триглециридите в кръвта,
- понижават риска от запушване на артериите и спиране на кръвта към мозъка и сърцето,
- поддържат нормалния сърдечен ритъм.
Морската храна и по-точно дълбоководните мазни риби като сьомгата, скумрията, рибата тон и сардините съдържат предпочитани за организма омега-3 мазнини. Въпреки това тялото може да преработва и есенциалната алфа-линоленова киселина, съдържаща се в орехите и лена, в DHA и EPA, но според оценките на експертите става дума за не повече от 10% от нея.

Няколко факта за наситени мазнини

Ако се съдъжат в изобилие в нашия хранителен режим, наситените мазнини допринасят за запушването на артериалните съдове.

Наситените мазнини са концентрирани в мазните меса, млечните продукти с високо съдържание на мазнини, вкл. в сиренето, сладоледа и млякото. Други източници могат да бъдат и продукти от растителен произход като кокосовото и палмовото масло, кокосовото олио и други нездравословни съставки на пакетираните храни.

В крайна сметка не е необходимо напълно да се избягват храните, съдържащи насителни мазнини, само в името на доброто здраве. Месото, сиреното и млякото са богати и на хранителни съставки като белтъчини, витамини и минерали, от които организмът има нужда. Затова е достатъчно просто да се стараете да ограничите наситените мазнини до по-малко от 7% от общо консумираните мазнини.

Няколко...

 
 
Още по темите:
съвети от лекаря    превенция    хранене и диети    
 

more news
rss
 
9-те най-важни правила на храненето
Преди да опитате поредната диета и вечно да броите калориите във всяка хапка...
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
Интуицията може да се развие!
Как да “увеличим звука” на вътрешния си глас?
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.