zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Калий: искрата на живота



Калий: искрата на живота

Калият е е 100% необходим за тялото ни, но за щастие се съдържа в много храни, особено в такива от растителен произход.

И дефицитът на минерала калий, и предозирането му са опасни за здравето и дори за живота ни.

10 октомври 2012, здраве.bg

Калият е жизнено важен за човека минерал, който се използва от всяка клетка, тъкан и орган в тялото ни. Той е особено критичен за здравето на сърдечния мускул, който поддържа биенето на сърцето. Основният източник на калий е храната. Приемането на хранителни добавки с този минерал може да е необходимо, ако нивото на калий в организма е твърде ниско, но пък такъв прием може да е опасен, ако не е необходим.

Калият е и електролит, необходим за провеждането на енергията в тялото. Този процес е необходим, за да могат мускулите ни да се съкращават, а нервните импулси, храносмилането и сърдечната дейност да протичат правилно.

Храни, богати на калий

Повечето плодове и зеленчуци са най-добрият възможен хранителен източник на калий. Най-богати на минерала са картофите, бананите, сушените сини сливи, стафидите. Други добри варианти са доматите, портокалите, спанака, артишока, слънчогледовите семки, бадемите, зелените листни зеленчуци, зърнените култури и тиквите, както и прясното и киселото мляко. Червеното и пилешкото месо също могат да ни осигурят известна доза калий.

Препоръчва се да приемаме по около 4700 мг от минерала всеки ден, за да функционира тялото ни оптимално.

Повечето хора консумират достатъчно калий с храната и лесно достигат тази препоръчителна доза. Приемът на твърде много или твърде малко калий обаче може да има неблагоприятни последици за организма.

Дефицит на калий

Дефицитът на калий в следствие на недостатъчен прием с храната е рядко срещан. По-често причината за недостига му следва да се търси в отделянето му от организма – например при обилно повръщане или диария, злоупотреба с лаксативи, прекомерна употреба на диуретици, анорексия, злоупотреба с алкохол.

Симптомите на дефицит на калий включват мускулна слабост, умора, мускулни спазми, гастроинтестинални разстройства, коремна болка и неестествен сърдечен ритъм. Тежкият дефицит на калий може да е фатален, ако не се реагира бързо. Недостигът на калий в организма се нарича...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
съвети от лекаря    любопитно    
 

more news
rss
 
20 мита за начините на отслабване
Много от най-популярните диети всъщност се отхвърлят от науката.
4 доказани рецепти за плосък корем
Натрупването на мастна тъкан в областта на корема не е просто естетически дефект.
25 здравословни храни
Слагайте редовно на трапезата си от тях, за да си осигурите жизненост и дълголетие
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.