zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Шафранът – кралят на всички подправки



Шафранът – кралят на всички подправки

Шафранът се добива от специфичен вид син минзухар, характерен за Мала Азия и Европа.

1 март 2012, здраве.bg

... Кроцинът дава на шафрана отличителния му цвят. Освен това в подправката има и разтворими пигменти-антиоксиданти като ликопен, алфа и бета каротин и зеаксантин.

Храносмилане и дихателни функции

Добавянето на шипка шафран към чаша топло мляко или редовното подправяне на ястията с него засилва апетита. Според други източници шафранът може да подобри храносмилането и да облекчи стомашните проблеми, кашлицата и симптомите на астма.

За кожата

Шафранът може да се използва освен вътрешно, и външно. Шафрановата паста се използва за нанасяне върху възпалени места, ожулвания и ухапвания от насекоми - за ускоряване на лечението.

Шафранът се счита за противовъзпалително вещество. Ако разбъркаме в блендер щипка от него с вода или зеленчуково олио, ще получим гъста паста, която се нанася директно върху възпаленото място от кожата.

Още приложения на шафрана

Шафранът съдържа антиоксиданти, които подобряват имунитета. Златистият му цвят произлиза от каротеноидите като ликопена и кроцина, които помагат за предотвратяването на растежа на ракови клетки. Според данни, изнесени от Американския институт по традиционна медицина, шафранът също така подобрява кръвообращението и облекчава симптомите на депресия, както и болките при менструацията.

Дозировка

Повечето специалисти твърдят, че приемането на 1,5 г шафран на ден е безопасно. Консумацията на повече от 5 г обаче може да доведе до предозиране и токсична реакция. Произвеждат се хранителни добавки с шафран под формата на таблетки и капсули, но до момента няма достатъчно наблюдения за точното определяне на препоръчителната доза при различните заболявания и състояния.

За да преценим колко шафран е безопасно да приемаме под формата на хранителна...

 
 
Още по темите:
любопитно    хранене и диети    aлтернативи    
 

more news
rss
 
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.