zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Фибри за намаляване на холестерола



Фибри за намаляване на холестерола

Житните култури, някои плодове и зеленчуци са най-богати на растителни фибри.

Разтворимите фибри са добра алтернатива при висок холестерол.

здраве.bg

В случай, че страдате от висок холестерол, най-вероятно вашият личен лекар ще ви препоръча и предпише медикаменти за неговото намаляване. В допълнение към тази терапия или още по-добре като профилактична мярка е добре да обмислите известни промени в своята диета, които да подпомогнат понижаването на „лошия” (LDL) холестерол и повишаването на „добрия” (HDL) холестерол. Сред най-ефективните мерки в борбата с холестерола е увеличената консумация на храни, съдържащи

повече фибри

Фибрите са задължителен елемент на почти всички растителни храни, който не може да се преработи адекватно от храносмилателната система на човек. По този начин фибрите не могат да се усвоят и преминават през стомашно-чревния тракт почти непроменени.

Съществуват два вида фибри:

- Неразтворимите фибри са тези, които стимулират перисталтиката на червата и увеличават обема на изпражненията.

- Разтворимите фибри се превръщат в желеобразна субстанция и когато се разтворят във вода, забавят процесите на храносмилане. Те оказват благоприятно влияние върху нивото на холестерол в кръвта.

Фибри, намаляващи холестерола

Когато разтворимите фибри се комбинират с течности в стомаха, се формира желеобразна субстанция, която забавя неговото изпразване. По време на храносмилателните процеси разтворимите фибри свързват холестерола и го елиминират от организма чрез фекалиите. Те, в комбинация с диета, бедна на холестерол (т.е. По-малко храни най-вече от животински произход), трансмазнини и наситени мазнини, подпомагат понижаването на холестерола.

Препоръчителна дневна доза

Препоръчителният дневен прием на фибри се определя най-вече от пола и възрастта:

- Мъже от 19 до 50 години трябва да приемат 38 г фибри на ден.
- Мъже над 50 - 30 г фибри дневно.
- Жени от 19 до 50 - 25 г фибри дневно.
- Жени над 50 - 21 г фибри дневно.

Източници на разтворими фибри

Богати на разтворими фибри са следните хранителни продукти:

- ръж,
- ленено семе,
-...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
съвети от лекаря    превенция    aлтернативи    
 

more news
rss
 
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
7-те основни хормона в женското тяло
Нарушението на техния баланс може да има непредвидими последици.
Цветя... за здраве
Растенията у дома не само създават красота и уют. Те са и полезни за здравето - както за психиката, така и за физиологията.
Одобрявате ли въвеждането на т.нар. данък вредни храни?
  •  Да, напълно - така трябва! Това е правилният път за ограничаване на наистина вредните храни.
  •  Поначало замисълът е добър, но конкретната концепция и предложеният начин на прилагане ме карат да се колебая.
  •  Пълна глупост! Просто още един опит да се измисли нов данък, с който да се пълни хазната.