zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Витамин С: какво знаем и какво не за него



Витамин С: какво знаем и какво не за него

Цитрусовите плодове са най-популярният източник на Витамин С.

Витамин С е сред много малкото вещества, които човешкото тяло не може да синтезира.

здраве.bg

... на венците и опадане на зъбите.

Други прояви на недостиг са появата на отоци, обща слабост, влошено храносмилане, болки в ставите, бронхиални инфекции, чести настинки.

Дозиране

Международно установената (като минимална!) дневна доза за прием на витамин С е 60 мг. При включването му в различни лечения обаче тя може да нарасне няколкократно.

Според последни изследвания здравият организъм има нужда от 200-500 мг дневно, като точната доза е силно индивидуална.

При бременни и кърмачки препоръчителното количество е 75-95 мг.

Увеличаване на приема е препоръчителен в случаи на травми, инфекции, работа, свързана с голям разход на физическа енергия, както и при пушачи.

Токсичност и свръхдоза

Тъй като витамин С е водноразтворим, евентуално приетите излишни количества като правило се изхвърлят с урината. При свръхголеми дози (например при някои лечения) са възможни стомашно-чревни проблеми – диария, гадене, стомашни спазми.

Подходящи комбинации

Доказано е, че витамин С е особено ефективен, когато се приема заедно с биофлавоноиди, калций и магнезий, а за ролята му като антиоксидант е най-добре да се приема в комбинация с други антиоксиданти - например витамини А и Е, при което действието на всеки от тях се засилва.

Враговете на витамин С

Негативно влияние върху нивото на витамин С в организма имат замърсеният и горещ въздух и вода, в някои случаи приготвянето на храна при твърде висока температура.

Антиацидите, алкохолът, антидепресантите, стероидите и таблетките за контрол на забременяването също понижават нивото на аскорбиновата киселина.

Естествени източници на витамин С

Храни с особено високо съдържание на този така важен витамин са зеленчуците с листа, цитрусовите плодове, както и тези от вида на малините и боровинките, доматите, пъпешите и др.

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
превенция    изследвания    хранене и диети    лекарства    
 

more news
rss
 
20 мита за начините на отслабване
Много от най-популярните диети всъщност се отхвърлят от науката.
9-те най-важни правила на храненето
Преди да опитате поредната диета и вечно да броите калориите във всяка хапка...
Има храни, които “изгарят” мазнините
Някои продукти доказано не само не прибавят допълнителни килограми, но и изгарят излишните мазнини.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.