zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

През уикенда не можем да си отспим за цялата седмица



През уикенда не можем да си отспим за цялата седмица

Днес хората спят средно по 6 часа на денонощие, а в повечето случаи това е недостатъчно.

здраве.bg

Ако смятате, че през почивните дни можете да си наваксате за недоспиването през работната седмица, това не е вярно. Напоследък се увеличават доказателства за това, че човек не може да възстанови липсата на сън, ако не се наспива редовно, а това увеличава опасността от затлъстяване, сърдечно-съдови заболявания и депресия, докато в същото време ефективността на мозъка намалява.

Вярно е, че човешкият организъм се старае да компенсира недоспиването, заставяйки ни да спим по-дълго или по-дълбоко, но когато става дума за хронично недоспиване, този механизъм не работи, твърдят учени от Северозападния университет в САЩ (Northwest University).
Резултатите от тяхното изследване, публикувани в списание Proceedings of the National Academy of Sciences, свидетелстват, че въпреки натрупването на недоспиване, тялото дори не се опитва да компенсира безсънието.

“Изгубва са самата способност да се компенсира загубата на сън, а това вреди както на физическото, така и на менталното здраве”, обяснява професор Фред Тарек.

Според статистиката, изготвена от учените, през 60-те години на миналия век повечето хора са спели по около 8 часа всяко денонощие, а днес - около 6 часа.

Симптомите на недоспиването включват увеличаване на теглото и раздразнителност, до халюцинации и депресия. Освен това недоспиването отслабва способността на мозъка да взима правилни решения.

Това може да има пагубен ефект, тъй като хората, страдащи от недостиг на сън, най-често отричат сънливостта си, въпреки че започват значително по-зле да се справят с различните задачи.

“Нашето общество, което сякаш се опитва да бодърства 24 часа в денонощието, 7 дни седмично, сякаш смята, че можем да забравим за своята биология. Но тялото само напомня, че това не е така. Вярно е, че някои хора се наспиват за 5-6 часа, а за някои и 8 часа сън е недостатъчен, но тенденцията масово да се смята, че 6 часа...

 
добави в:
 
Още по темите:
любопитно    превенция    изследвания    психология    
 

more news
rss
 
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
Има храни, които “изгарят” мазнините
Някои продукти доказано не само не прибавят допълнителни килограми, но и изгарят излишните мазнини.
8 начина мозъкът да работи по-добре
От изборът на подходящо време за натоварване до... Моцарт и Леонардо
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.