zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Мазнините: между лошите и добрите



Мазнините: между лошите и добрите

Зехтинът е най-разпространения пример за продукт си високо съдържание на добри мазнини.

здраве.bg

... , фъстъците и фъстъченото масло.

Полиненаситените са преобладващи в:
- житните растения и памучното семе,
- слънчогледът и слънчогледовото олио,
- лененото семе и масло,
- соята,
- морските деликатеси.

Омега-3 мазнините

Когато става въпрос за добри мазнини, на преден план следва да се поставят морските храни. Те съдържат омега-3 мазнините DHA (докозахексаенова киселина) и EPA (ейкозапентаноева киселина), които са особено важни за развитието на нервната система при децата и поддържането на добро общо състояние на сърцето.

Най-значимите ползи от омега-3 мазнините са, че те:
- намаляват нивата на триглециридите в кръвта,
- понижават риска от запушване на артериите и спиране на кръвта към мозъка и сърцето,
- поддържат нормалния сърдечен ритъм.
Морската храна и по-точно дълбоководните мазни риби като сьомгата, скумрията, рибата тон и сардините съдържат предпочитани за организма омега-3 мазнини. Въпреки това тялото може да преработва и есенциалната алфа-линоленова киселина, съдържаща се в орехите и лена, в DHA и EPA, но според оценките на експертите става дума за не повече от 10% от нея.

Няколко факта за наситени мазнини

Ако се съдъжат в изобилие в нашия хранителен режим, наситените мазнини допринасят за запушването на артериалните съдове.

Наситените мазнини са концентрирани в мазните меса, млечните продукти с високо съдържание на мазнини, вкл. в сиренето, сладоледа и млякото. Други източници могат да бъдат и продукти от растителен произход като кокосовото и палмовото масло, кокосовото олио и други нездравословни съставки на пакетираните храни.

В крайна сметка не е необходимо напълно да се избягват храните, съдържащи насителни мазнини, само в името на доброто здраве. Месото, сиреното и млякото са богати и на хранителни съставки като белтъчини, витамини и минерали, от които организмът има нужда. Затова е достатъчно просто да се стараете да ограничите наситените мазнини до по-малко от 7% от общо консумираните мазнини.

Няколко...

 
 
Още по темите:
съвети от лекаря    превенция    хранене и диети    
 

more news
rss
 
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
4 доказани рецепти за плосък корем
Натрупването на мастна тъкан в областта на корема не е просто естетически дефект.
5 любопитни причини да обичате секса
Сексът далеч не е само удоволствие. Той има и доказани ползи за здравето.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.