zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Обогатените храни – храни с добавена функционалност



Обогатените храни – храни с добавена функционалност

Почти винаги брашното, използвано за хляб и други тестени храни, се обогатява с фолиева киселина. И това е доказано от полза!

7 май 2013, здраве.bg

Многостепенната обработка на повечето съвременни храни според част от специалистите е основна причина за това те да загубят голяма част от полезните си свойства. Според други обаче именно тук се крие потенциалния успех на това храната ни да бъде обогатена с необходими и полезни за здравето ни нутриенти – витамини, микро и макроелементи.

Но какво всъщност отличава „обикновените” храни от обогатените, т.е. от тези, които все по-често са наричани функционални – защото придобиват някои свойства, които доказано са от полза за здравето ни?!

Храни със знака +

Защо диетолозите непрекъснато тръбят, че изпитваме постоянен недостиг на хранителни вещества? Нали в днешно време изборът на зеленчуци, плодове, месо, мляко и произведените от тях храни е много по-голям отколкото преди 50-ина години? И дори през мизата в магазините има изобилие от ябълки, домати, краставици, ягоди... А нашите баби и дядовци са ядели каквото е имало за сезона – картофи, зеле, моркови... И са се чувствали добре! Нима съвременните технологии, които правят храните по-трайни и които дават възможност дори екзотичните растения да се отглеждат през всеки сезон, отнемат, а не добавят, хранителни вещества в тях?! Оказва се точно така!

Според данни на японския комитет по храните, например в доматите, отглеждани по най-модерните технологии, се съдържат около 10 пъти по-малко бета-каротин и витамин С, отколкото в диворастящия им еквивалент. Същото се отнася и за останалите плодове и зеленчуци.

Едновременно с това средностатистическият жител на големия град днес изразходва между 1800 и 2500 калории за денонощие или около 2 пъти по-малко от преди 50-60 години. А тогава хората са се движели повече, не са седели пред телевизора или компютъра. Ходели са пеш, а не са се придвижвали навсякъде с автомобил. И съвсем закономерно, за да си осигурят нужните им 5000 калории, те са ядели повече. Например, за да си осигурят нужното им за деня количество витамин...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
 

rss
 
25 здравословни храни
Слагайте редовно на трапезата си от тях, за да си осигурите жизненост и дълголетие
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
4 доказани рецепти за плосък корем
Натрупването на мастна тъкан в областта на корема не е просто естетически дефект.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.