zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Какво всъщност знаем за въглехидратите



Какво всъщност знаем за въглехидратите

Източник на въглехидрати - основния ни източник на енергия, са основно растителните храни.

Как и доколко усвояваме различните видове въглехидрати не определя дали са полезни или не.

здраве.bg

... устойчив, който не може да се разгради и достига без да е усвоен до дебелото черво, където действа както фибрите. Някои недоузрели плодове, сушените бобови култури и готвените, а след това охладени нишестени храни като паста и ориз са богати именно на устойчива скорбяла.

Фибри

Диетичните фибри се делят на два вида: разтворими и неразтворими. Храносмилателният тракт не може да разгради нито един от тях на по-простата му форма, затова фибрите преминават през него несмлени. Разтворимите фибри, съставени от пектини или смола, абсорбират вода, докато преминават през червата. Подуват се и забавят усвояването на другите хранителни вещества. По този начин помагат за контрола кд кръвната захар и нивото на холестерола.

Неразтворимите фибри, съставени от лигнин, целулоза или хемицелулоза, увеличават обема на изпражненията. Затова те са средство срещу запек (макар че консумацията на твърде много от тези фибри може да доведе до стомашен дискомфорт).

Добрият баланс на количеството консумирани всеки ден фибри може да ни предпази от заболявания като рак на дебелото черво.

Дали определен въглехидрат е усвояем от организма (т.е. храносмилаем) в крайна сметка зависи и от личната ни физиология.

Например, лактозата е съставена от една молекула глюкоза и една молекула галактоза. Ако в организма е налице недостиг на храносмилателния ензим лактаза, няма да сме в състояние да усвоим тази млечна захар, а наличието на лактоза в червата може да доведе до силен дискомфорт. В подобни случаи симптомите като болки, газове, подуване и диария могат да се избегнат, като избягваме напълно консумацията на мляко или като приемаме хранителни добавки с лактаза.

 
добави в:
 
Още по темите:
любопитно    хранене и диети    
 
more news
rss
 
20 мита за начините на отслабване
Много от най-популярните диети всъщност се отхвърлят от науката.
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
2 прости начина да изчислите натрупаните мазнини
И най-сложната таблица няма да ви даде достатъчно точен ориентир...
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.