zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Как да ограничим количеството сол



Как да ограничим количеството сол

На първо място е важно да следим количеството натрий в пакетираните храни, които купуваме.

2 април 2012, здраве.bg

Солените храни може и да са примамливи и вкусни, но консумацията на твърде голямо количество сол се отразява зле на кръвното налягане, като води до неговото повишаване. Високото кръвно налягане – хипертония се определя като постоянно наличие на систолично кръвно над 140 mmHg и диастолично над 90 mmHg. Това увеличава риска от удар или развитие на хронично сърдечно заболяване.

Не нужно да се стигне до там, за да вземе3м мерки и да ограничим консумацията на сол до минимум. За щастие има няколко стъпки, които можем да направим сами – без да се налага прием на лекарства. Нужни са само малко повече воля и постоянство.

Нека си поставим за цел да приемаме не повече от 1500 до 2300 мг натрий дневно. По-ниската доза, разбира се, е препоръчителна. За да знаем мярката - една чаена лъжичка сол съдържа около 2300 мг натрий.

Видове храни и количество сол в тях

Макар че преработените храни безспорно са вкусни и удобни за бързащия човек, много от тях съдържат значително количество натрий, използван и за консервиране, и за подобряване на вкуса.

За да следваме предписанията и да се придържаме към диета с ограничено количество сол, трябва да наблегнем предимно на натуралните пресни храни. Суровите или леко сготвените зеленчуци, пресните или замразените плодове, както и някои консервирани зеленчуци с ниско съдържание на натрий са най-полезния за здравето избор.

Пълнозърнестите закуски и хляб като правило съдържат по-малко сол в сравнение с кексовете, белия хляб и обикновените зърнени закуски. Месото е най-добре да консумираме без солена марината, като избягваме свинското и колбасите, направени от него. Особено последните са крайно нежелателни в диетата ни – само три парченца бекон например съдържат почти 400 мг сол.

Примерна диета с малко сол

За закуска е препоръчително да похапваме непреработени овесени ядки, варени или бъркани яйца, зърнена закуска или препечена филийка. Тези храни са здравословен избор - без високо съдържание на сол. Неподправените...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
хранене и диети    съвети от лекаря    
 

more news
rss
 
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
25 здравословни храни
Слагайте редовно на трапезата си от тях, за да си осигурите жизненост и дълголетие
8 съвета за да спите пълноценно
Има доста какво да опитате преди да посегнете към приспивателните...
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.