zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Първа помощ при измръзване



Първа помощ при измръзване

фото: wikipedia

Измръзване може да настъпи и без да усетим нещо повече от признаците на „обичайния” студ.

8 февруари 2012, здраве.bg

Когато са изложени на много ниски температури, кожата ни както и подлежащите тъкани могат да измръзнат почти без да се усетим. Частите от тялото ни, които най-често са изложени на опасност от измръзване, са крайниците - ръцете, ходилата, заедно с носа и ушите.

Ако кожата ви изглежда бяла или сиво-жълта, усещате я много студена и твърда, може би става дума именно за измръзване. Възможно е същевременно да изпитвате сърбеж или изтръпване. Тежкото и дълбоко измръзване пък се съпровожда с образуване на мехури и втвърдяване. При затопляне измръзналата зона от кожата се зачервява и става болезнена. Болката нараства право пропорционално на степента на измръзване.

Постепенното! затопляне е ключово, за да се справите с измръзването. Ето как трябва да го постигнете:

Предпазете кожата си от още измръзване – ако сте на открито, опитайте да стоплите измръзналите си ръце, като ги поставите под мишниците. Можете да ги сложите, разбира се задължително с ръкавици, върху лицето, носа и ушите и по този начин да предпазите и тях. Противно на широко разпространеното, но напълно погрешно, мнение, не търкайте засегнатата област - особено пък със сняг!

Потърсете топло място, за да избягате от студа – веднага щом влезете в затоплено помещение, свалете влажните или мокри дрехи.

Постепенно затоплете измръзналите области – потопете ръцете или ходилата си в съд с топла вода (около 40-42 градуса). Обвийте останалата част от тялото с топло одеяло. Не използвайте директна топлина като тази от отоплителна печка или камина, тъй като тази топлина може неусетно да предизвика изгаряния върху и без това изтръпналата кожа.

Не вървете, когато ходилата и пръстите на краката ви са измръзнали – така може да задълбочите тъканната увреда.

Потърсете спешна медицинска помощ – ако вкочанеността или болката продължат по...

 
добави в:
 
Още по темите:
съвети от лекаря    първа помощ    превенция    
 

more news
rss
 
4 доказани рецепти за плосък корем
Натрупването на мастна тъкан в областта на корема не е просто естетически дефект.
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
Одобрявате ли въвеждането на т.нар. данък вредни храни?
  •  Да, напълно - така трябва! Това е правилният път за ограничаване на наистина вредните храни.
  •  Поначало замисълът е добър, но конкретната концепция и предложеният начин на прилагане ме карат да се колебая.
  •  Пълна глупост! Просто още един опит да се измисли нов данък, с който да се пълни хазната.