zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Защо са вредни наситените мазнини



Защо са вредни наситените мазнини

Мазнините са необходима част от храненето, но мнозина приемат повече от необходимото.

здраве.bg

Ако трябва да се отговори кратко на въпроса, то отговорът ще бъде “защото наситените мазнини покачват нивото на вредния LDL холестерол и могат да блокират артериите на сърцето”.

Наличието на твърде много “лош” холестерол в кръвта увеличава сериозно риска от коронарна сърдечна недостатъчност – най-честата причина за смърт във всички страни от Европа и Северна Америка. Според оценките на експертите, ако се намали употребата на наситени мазнини само с 20%, това сериозно ще повлияе на броя смъртни случаи в резултат на инфапркт и инсулт.

Що е то “добри” и “лоши” мазнини

Всеки човек има нужда в храната му да присъстват мазнини. “Добрите” включват:
• Омега-3 ненаситени мастни киселини, които се съдържат най-вече в рибата – херинга, скумрия, сардина, тон, сьомга, и
• Омега-6, на които най-богати са маслините, орехите, семената и произведените от тях видове олио, много зеленчуци и житни култури.

Тези мазнини поддържат здравината и еластичността на кръвоносните съдове и увеличават нивото на “добрия” (HDL) холестерол.

“Лошите” мазнини произхождат най-вече от храните от животински произход – особено червеното месо, маслото и пълномаслените млечни продукти. Друг тип са т.нар. трансмазнини, които се получават при производството на маргарин, бисквити, кексове и др.

Те увеличават равнището в кръвта на “лошия” (LDL) холестерол, чието натрупване по стените на кръвоносните съдове ги отслабва и стеснява и с това увеличава риска от инфаркт и инсулт.

Колко е нормалното количество

По оценките на диетолозите, не повече от 11% от енергията, произвеждана от тялото, трябва да произхожда от наситените мазнини. Което на практика означава, че средното количество, приемано от тях на ден от един мъж трябва да е не повече от 30 г, а от една жена – до 20 г.

Също толкова следва да е цифрата и при децата между 5 и 10 г. При по-малките трудно може да се посочи точна цифра, защото техният организъм по правило има нужда от повече наситени мазнини заради растежа....

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
съвети от лекаря    55+    превенция    хранене и диети    
 
more news
 
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
7-те основни хормона в женското тяло
Нарушението на техния баланс може да има непредвидими последици.
Одобрявате ли съществуването на вериги аптеки?
  •  Да - цените в тях по правило са по-ниски.
  •  Не - мисля, че те нямат нищо общо с фармацията, а просто гонят само печалбата.
  •  Не обръщам внимание дали аптеката е част от верига или не - интересува ме само ниската цена.
  •  Винаги търся аптека, в която работи истински фармацевт, а не такъв, превърнал се в обикновен продавач. Търся качествена услуга, а не толкова най-ниска цена.
  •  Този въпрос изобщо не ме вълнува.