zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Правилните витамини - в правилния момент!



Правилните витамини - в правилния момент!

здраве.bg

На нашия организъм може да не му достигат витамини през всеки сезон. Често се опитваме да компенсираме този недостиг с повишената употреба на плодове и зеленчуци, но растителните храни не винаги съдържат необходимото количество полезни вещества.

Плодовете понякога не са достатъчни. Например всеки 20 минутен стрес изгаря дневната норма от витамин С. За да се възстанови загубата, трябва да се изядат 2-2,5 кг ябълки. Дневната норма витамин С се съдържа и в 1,5 кг моркови, но тези норми са приложими само за пресните плодове, защото при съхраняването си те губят част от своите витаминозни свойства.

Едновременно с плодовете и зеленчуците понякога трябва да се приемат и поливитаминозни комплекси.

Не трябва обаче да се отнасяме към витамините като към лекарства. Да не забравяме, че те не лекуват, а помагат на организма да работи правилно.

Специалистите съветват да се съчетава приемането на витаминни комплекси и витаминозните продукти с обичайната храна. Предозиране на повечето витамини (не на всички!!!) е невъзможно, тъй като организмът ги извежда по естествен път.

Известни са отрицателните последствия от предозирането на витамини А и D, многократно превишаващи нормата, но предозирането на всички останали витамини дори 10 пъти трудно би довело до странични ефекти.

На организма са необходими витамини и продукти, в които те се съдържат в по-значими количества:

- Витамин А – в продуктите от животински произход (рибено масло, черен дроб, млечни продукти и т.н.). Много от продуктите съдържат и бета-каротин – про-витамин А, който се превръща в организма във витамин А. Той влияе положително на зрението, лигавиците, кожата, растежа, имунната защита.

- Витамин С – в плодовете и зеленчуците (плодовете на шипката и дребните горски плодове, зелето, цитрусовите, ябълките, сладкия пипер), черния дроб и бъбреците на едрия рогат добитък. Влияе благотворно на усвояването на фосфора от храната, на формирането на зъбите и костите.

- Витамин D...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
любопитно    превенция    хранене и диети    aлтернативи    
 

more news
rss
 
30-те най-полезни храни
или още един опит за рейтинг на най-здравословните продукти
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
13 здравословни навика за всеки ден
Превърнати в ежедневие, те ще ви донесат повече здраве и удовлетворение. Просто не пренебрегвайте това, което сами можете да направите за себе си.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.