zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

По-доброто усвояване на калций



По-доброто усвояване на калций

Човек абсорбира само около 30% от приетия с храната калций.

Диетата има значение за това колко калций приемаме и колко от него се усвоява.

здраве.bg

Калцият е жизненоважен за човешкия организъм минерал, който има особено важно значение за нормалното развитие на опорно-двигателната и нервната система.

За добро или лошо човек абсорбира само около 30% от приетия с храната калций. Този процент варира според вида на приеманите храни и индивидуалните особености на организма. За да се повиши абсорбцията на калций, експертите препоръчват:

Витамин D

Витамин D е основен фактор за правилното усвояване на калций. Той позволява преминаването на минерала от тънкото черво в кръвообращението, откъдето може да се използва от организма. Пониженият прием на витамин D води до нарушения в абсорбцията на калций, независимо от приеманите количества!

Количеството на витамин D в организма може да се повиши чрез прием на някои храни:

- морски продукти (сьомга, скумрия, сардини, морски дарове),
- млечни продукти,
- жълтък,
- обогатени житни продукти,
- обогатени сокове и др.

Организмът може и сам да синтезира витамин D - под влиянието на ултравиолетовите лъчи от слънчевата светлина. Затова слънчевите бани - за кратки периоди няколко пъти седмично - също са ефективен метод за набавяне на витамина.

Количество приет калций

Консумацията на твърде много калций наведнъж всъщност може да окаже негативно влияние върху усвояването му. Най-добре е да се приемат малки количества няколко пъти дневно, като най-добра абсорбция се постига при еднократни дози под 500 мг.

Хранителен режим

Организмът отделя част от калция чрез урината, изпражненията и потта. Някои други минерали, например натрият, увеличават отделянето на калций чрез урината. Приемът на повече протеини има подобен ефект.

Някои растителни храни могат да намалят количеството абсорбиран калций: спанак, сладки картофи, боб, зеле. Тези растения съдържат вещества (фитилова и оксална киселини), които се свързват с калция и блокират неговото усвояване. Затова е по-добре храните, богати на калций да се приемат отделно.

Алкохол

Приемът...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
хранене и диети    
 

more news
rss
 
2 прости начина да изчислите натрупаните мазнини
И най-сложната таблица няма да ви даде достатъчно точен ориентир...
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
Има храни, които “изгарят” мазнините
Някои продукти доказано не само не прибавят допълнителни килограми, но и изгарят излишните мазнини.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.