zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Ленено масло или ленено семе – какво да изберем



Ленено масло или ленено семе – какво да изберем

здраве.bg

Лененото семе е добър избор за всяка диета, която се нуждае от повече хранителни вещества. Както самото ленено семе, така и лененото масло имат значителни плюсове за здравето. Някои предпочитат маслото под формата на капсули, защото е по-удобно за приемане. Но все пак част от предимствата на лененото семе не се отнасят и за лененото масло.

Нивото на холестерола

Лененото масло е най-концентрирания източник на алфа-линоленова киселина (ALA) – над 7 г в една супена лъжица, докато в също толкова ленено семе има 1,6 г.

ALA е есенциална Омега-3 мастна киселина, която доказано понижава нивото на общия и лошия холестерол (LDL – липопротеините с ниска плътност).

Макар маслото да съдържа повече ALA, в него няма фибри (на които семето е богато), а те също спомагат за понижаване на холестерола. Затова специалистите в такива случаи препоръчват именно лененото семе.

Здравето на стомаха и червата

Семето на лена е по-добър избор от лененото масло на капсули и когато целта е да се избегне или намали риска от запек. Това се дължи на лаксативния му ефект. Лененото масло не съдържа диетични фибри и лигнани, а именно те в лененото семе абсорбират водата в стомаха и червата и улесняват преминаването през тях на обработените вещества.

Друг недостатък на маслото в конкретния случай е че в големи дози може да предизвика диария.

Кръвната захар

Лененото семе спомага за регулиране на захарта в кръвта благодарение на фибрите в него – те забавят преработването на храната и така предпазват от резки скокове на кръвната захар.

Лененото масло е опасно, особено за диабетици, защото при повечето от тях е налице и затруднено усвояване на алфа-линоленовата киселина.

Лененото семе, както и други естествени източници на Омега-3 ненаситени мастни киселини (орехите и мазната риба), е добър избор като профилактика и допълнително средство за повлияване на проблеми с повишаването на глюкозата в кръвта.

 
добави в:
 
Още по темите:
превенция    aлтернативи    
 

more news
rss
 
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
2 прости начина да изчислите натрупаните мазнини
И най-сложната таблица няма да ви даде достатъчно точен ориентир...
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.