zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Въглехидрати, мазнини и протеини – колко да ядем? Един прост отговор!



Въглехидрати, мазнини и протеини – колко да ядем? Един прост отговор!

Как лесно да балансираме храненето си и да ядем от всичко по колкото трябва.

15 юни 2012, здраве.bg

Дали е по-добре да измерваме храните в диетата си като проценти (например 40% въглехидрати, 30% мазнини и 30% протеини) или е по-добре да го правим спрямо количеството вещества във всяка храна (например 51 г мазнини, 234 г въглехидрати и 39 г протеини)?

Ако прекаляваме с калориите, няма значение дали спазваме правилното съотношение – вероятно ще напълняваме така или иначе. От друга страна, ако не ядем достатъчно от някоя група , ще ни бъде много трудно да изградим мускулна маса.

И двата метода са ефикасни, ако съотношенията са изчислени специално за нас, но като че ли е по-добре да се проследяват количествата в грамове, тъй като по този начин е по-лесно да ги проследяваме (1 грам протеини или въглехидрати = 4 калории, 1 грам мазнини = 9 калории).

Ако вместо това се опитваме да ядем по 30% протеини, например, крайното количество, което сме консумирали, може да варира доста драстично в зависимост от общия брой калории, които сме приели през деня.

Ето една лесна отправна точка, която ще ни подсигури движение в правилната посока. Нека имаме предвид обаче, че това не е златно правило, а просто лесен план, който ще ни помогне да подобрим диетата си, ако ядем правилните храни. Нарича се „Правилото на 75-те”.

Протеини

Основна цел на метаболитния баланс за намаляване на мазнините или натрупване на мускулна маса се основава на правилото за прием на поне 0,75 г протеини на половин килограм телесна маса. Само трябва да запомним, че, ако ядем значително повече протеини, трябва да ядем също толкова по-малко въглехидрати. Нека си поставим за цел да спазваме това съотношение през 90% от случаите и да преценим прогреса си след 2 до 4 седмици.

Въглехидрати

Ако искаме да свалим пухкавото си коремче, е по-добре да ограничим въглехидратите. Максимумът е 0,75 г на половин килограм телесно тегло, така че колкото по-малко консумираме в този случай, толкова по-добре. Въглехидратите, които не са пълни със захар, са дори по-добрия вариант. Препоръчително е...

 
добави в:
 
Още по темите:
хранене и диети    
 

more news
rss
 
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
Какво предизвиква депресиите
В повечето случаи причината е комплексна. И все пак...
9-те най-важни правила на храненето
Преди да опитате поредната диета и вечно да броите калориите във всяка хапка...
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.