zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Как да четем правилно етикетите на храните



Как да четем правилно етикетите на храните

Какво трябва да знаем за препоръчителния дневен прием от мазнини, въглехидрати, протеини и други съставки, описани върху хранителните етикети.

здраве.bg

... е препоръчително да консумираме на ден. Тези стойности са базирани на диета с 2000 килокалории на ден, която се смята препоръчителна за повечето хора.

Ако не искаме да се тормозим с определянето на адекватните количества от дадени вещества в диетата си, един поглед към стойностите на дневния прием може да ни даде бърз отговор. Например, ако общата стойност на мазнините в дадена храна е 10% от дневния прием за порция, това значи, че сме консумирали 1/10 от количеството мазнини, препоръчително за деня.

Мазнини

Много хора се опитват да избягват храните, богати на мазнини, но те са важна част от хранителния режим и организмът ни всъщност не може да функционира правилно без тях. Мазнините имат енергийна стойност от 9 килокалории за 1 грам, така че това ги прави „по-скъпи“ от останалите съставки. Препоръчително е 30% от общия ни калориен прием да бъде от мазнини, което означава 67 грама мазнини на ден. Също е важно наситените мазнини (или мазнините от животински произход) да съставят 10% от калориите ни за ден, а ненаситените мазнини (тези, които често са наричани полезни и най-често могат да бъдат открити в растенията и рибата) да бъдат останалите 20%. Трансмазнините, за които има все повече негативни публикации (и с основание!) са изкуствено създадени с цел да бъде удължен срока на годност на храните. Тях е препоръчително да избягваме.

Холестерол

Препоръчително е да консумираме по-малко от 300 милиграма холестерол дневно, защото богатите на твърде много холестерол диети увеличават риска от сърдечносъдови заболявания. Основният източник на холестерол са тлъстите животински продукти.

Натрий

Настоящите препоръки на различните специалисти гласят, че трябва да приемаме по-малко от 2400 милиграма натрий (сол) на ден.

Въглехидрати

Въглехидратите са основният ни източник на калории, т.е. на енергия. Трябва да консумираме около 300 грама въглехидрати на ден, което е равно на 60% от всички калории. Средната енергийна стойност...

 
 
етикети:
Още по темите:
превенция    хранене и диети    
 

more news
rss
 
Да станем по-здрави с някои храни
13 съвсем прости рецепти, които ще добавят здраве
10 начина да повишите имунитета си
Върху имунитета оказват влияние много фактори. Такива са дори условията, в които ядете или спите.
5 неочаквани причини за напълняване
Прекомерното количество калории съвсем не са единствената причина за нарастване на теглото.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.