zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Как да ограничим количеството сол



Как да ограничим количеството сол

На първо място е важно да следим количеството натрий в пакетираните храни, които купуваме.

2 април 2012, здраве.bg

Солените храни може и да са примамливи и вкусни, но консумацията на твърде голямо количество сол се отразява зле на кръвното налягане, като води до неговото повишаване. Високото кръвно налягане – хипертония се определя като постоянно наличие на систолично кръвно над 140 mmHg и диастолично над 90 mmHg. Това увеличава риска от удар или развитие на хронично сърдечно заболяване.

Не нужно да се стигне до там, за да вземе3м мерки и да ограничим консумацията на сол до минимум. За щастие има няколко стъпки, които можем да направим сами – без да се налага прием на лекарства. Нужни са само малко повече воля и постоянство.

Нека си поставим за цел да приемаме не повече от 1500 до 2300 мг натрий дневно. По-ниската доза, разбира се, е препоръчителна. За да знаем мярката - една чаена лъжичка сол съдържа около 2300 мг натрий.

Видове храни и количество сол в тях

Макар че преработените храни безспорно са вкусни и удобни за бързащия човек, много от тях съдържат значително количество натрий, използван и за консервиране, и за подобряване на вкуса.

За да следваме предписанията и да се придържаме към диета с ограничено количество сол, трябва да наблегнем предимно на натуралните пресни храни. Суровите или леко сготвените зеленчуци, пресните или замразените плодове, както и някои консервирани зеленчуци с ниско съдържание на натрий са най-полезния за здравето избор.

Пълнозърнестите закуски и хляб като правило съдържат по-малко сол в сравнение с кексовете, белия хляб и обикновените зърнени закуски. Месото е най-добре да консумираме без солена марината, като избягваме свинското и колбасите, направени от него. Особено последните са крайно нежелателни в диетата ни – само три парченца бекон например съдържат почти 400 мг сол.

Примерна диета с малко сол

За закуска е препоръчително да похапваме непреработени овесени ядки, варени или бъркани яйца, зърнена закуска или препечена филийка. Тези храни са здравословен избор - без високо съдържание на сол. Неподправените...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
хранене и диети    съвети от лекаря    
 

more news
rss
 
Някои “азбучни истини” за здравето са напълно погрешни!
Не всичко, което сме чували, че е полезно, всъщност е такова...
7 ключови години в живота
В живота има периоди които не са толкова условни.
7-те основни хормона в женското тяло
Нарушението на техния баланс може да има непредвидими последици.
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.