zdrave.bg
версия за печат изпрати на приятел

Добрият сън помага за отслабването



Добрият сън помага за отслабването

Може ли липсата на сън да причини напълняване.

15 май 2010, здраве.bg

Странно или не но факт е – недоспиването наистина води до покачване на излишни килограми. Помислете само: Ако се чувствате сънени на работа, първото нещо, което ще направите, е да се пресегнете към кафето и десерта. По-късно ще решите да разпуснете като се разходите, но бързо ще влезете в някое заведение за бързо хранене - защото сте твърде уморени да си приготвите нещо сами. А когато в крайна сметка се озовете в леглото, ще се чувствате твърде изморени дори да заспите.

Този порочен кръг, водещ до хронично безсъние, може да саботира не само фигурата, но и здравето като цяло. Когато безсънието доведе до липса на енергия, човек несъзнателно се опитва да компенсира като консумира калорични храни като чипс, десерти, фаст фууд и т.н.

Връзката между съня и хранителния режим

Повечето сън няма да доведе до изгаряне на значително количество калории, но ако страдате от хронично недоспиване, разстройвате функцията на своя метаболизъм, а това неусетно ще доведе до наднормено тегло.

Средно човек се нуждае от 7-7,5 часа качествен сън през нощта. Но ако спите средно по 5 часа на денонощие, увеличаването на “дажбата” нощен сън е твърде вероятно да помогне при отслабване.

Влиянието на липсата на сън върху процесите на отслабване се дължи на хормони, регулиращи своите нива в кръвта именно по време на сън. Телесната маса зависи изключително много от два хормона - грелин и лептин. Грелинът е хормонът, който стимулира усещането за глад, а когато не спим тялото го произвежда в повече от нужното. Лептинът пък е с противоположно действие – той определя кога да спрем да ядем. Съответно неговите нива в кръвта се понижават при липса на сън. Затова и повече грелин и по-малко лептин водят до напълняване.

Решението
Какво можем да направим при недостиг на сън

Първо се уверете, че наистина се нуждаете от допълнително количество, защото както недоспиването, така и прекомерното количество сън влияят неблагоприятно на здравето. Някои хора като например част от младите...

 
добави в:
 
етикети:
Още по темите:
съвети от лекаря    превенция    хранене и диети    
 

more news
rss
 
4 доказани рецепти за плосък корем
Натрупването на мастна тъкан в областта на корема не е просто естетически дефект.
8 съвета за да спите пълноценно
Има доста какво да опитате преди да посегнете към приспивателните...
10 важни стъпки към здравословното хранене
Най-главното е разумният подход и чувството за мярка
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.