zdrave.bg
Холестерол
»колко е прекалено много
колко е прекалено многоВсеки човек на възраст над 20 г. трябва да проверява нивото на холестерола си веднъж на 5 г.

Когато се изследвате, лекарят ви трябва да назначи изследване за нивото на общия и HDL-холестерола или така наречения “липиден профил” или липопротеинен анализ, който ще измери LDL, HDL и общия холестерол. Той ще покаже също и нивото на триглицеридите.

Може да се започне с изследване на общия и HDL-холестерола и в зависимост от резултатите, да назначи и изследване поотделно на видовете холестерол.

Общата препоръка е нивото на холестерола да се поддържа под 200. Ето и по-точни стойности:

общ холестерол -- категория
- по-малко от 200 -- желателно ниво
- 200-239 -- на границата
- над 240 -- висок
Нивата на LDL, HDL и триглицеридите също са важни.

Как може да се намали холестерола и съответно – риска от сърдечно заболяване

Няколко съвсем прости промени ще помогнат за намаляването на холестерола:

Консумирайте храни с малко холестерол. Препоръчително е да ограничите средния дневен прием на холестерол под 300 мг. Ако имате сърдечно заболяване - под 200 мг. Може значително да редуцирате приема на холестерол като приемате малко наситени мазнини и избягвате храни, богати на наситени мазнини и холестерол.

Спрете цигарите. Тe намаляват нивата на добрия холестерол.

Бъдете физически активни. Физическите упражнения увеличават нивото на HDL-холестерола (при повечето хора). Дори дейности със средна интензивност, ако се правят всеки ден, могат да помогнат за контролиране на теглото, диабета и високото кръвно налягане (хипертонията). Всички те са рискови фактори за сърдечно заболяване.

Приемайте предписаните ви лекарстват. Понякога промените в храненето и увеличаването на физическата активност не са достатъчни за понижаване на холестерола. Може да се наложи и употребата на медикаменти. Те задължително следва да се изписват от вашия личен лекар или специалист.





 
изпишете търсеното на латиница
 
Да станем по-здрави с някои храни
13 съвсем прости рецепти, които ще добавят здраве
7 ключови години в живота
В живота има периоди които не са толкова условни.
Какво ви държи будни
Не е ли сънят първото, което жертвате, когато задачите ви станат твърде много? Ако е така, това е сигнал за тревога...
Смятате ли, че тенът придава привлекателност?
  •  Да, хората със слънчев загар са по-секси.
  •  Малко слънце по тялото стои добре.
  •  Не, тенът изглежда нездравословно.